Jobcarving in klantcontact: ‘Een onderdeel van de heilige graal’

17 juli 2024 Leestijd: 2 minuten
Jobcarving

Willen klantcontactcenters nu en in de toekomst voldoende medewerkers aan zich binden, dan kunnen ze niet om jobcarving heen. Sebas Meekel, business consultant van SUSA, vertelt in dit artikel wat jobcarving is en wat het organisaties én medewerkers oplevert.

“Jobcarving is een efficiënte manier om je werkzaamheden in te richten, met als doel de volledige potentie van verschillende doelgroepen in de huidige arbeidsmarkt te benutten. De essentie van jobcarving is dat je als organisatie niet denkt vanuit functies, maar vanuit taken. Je hakt functies op in werkzaamheden”, zegt Sebas. “Je brengt in kaart welke taken nodig zijn voor je dienstverlening. Vervolgens bepaal je welke taken passen bij welke medewerkers. Welke uitgevoerd moeten worden door een expert die fulltime in dienst is. En welke ondersteunende taken naar een parttimer, naar studenten, naar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of mensen zonder de juiste kwalificaties kunnen.”

Is het heilige graal?

Is jobcarving de heilige graal in de krappe arbeidsmarkt? Sebas: “Het is een onderdeel van de heilige graal. De arbeidsmarkt vraagt veel van organisaties, waardoor een holistische aanpak nodig is. Jobcarving is één, maar een duidelijke wervingsstrategie toegespitst op verschillende doelgroepen, een employee journey die daarop aansluit en een duidelijk ontwikkelpad voor medewerkers zijn net zo belangrijk.” Jobcarving speelt in het ontwikkelpad overigens ook een rol, schetst Sebas. “Als jij heel inzichtelijk hebt welke groei medewerkers kunnen maken in hun taken, dan bied je ze daarmee een helder perspectief.”

Meer lezen?

Benieuwd naar het hele interview? Sebas sprak met Klantcontact.nl over job carving en hoe wij dat bij SUSA nu al toepassen. Op de website van Klantcontact.nl is het gehele artikel gratis te lezen.

Luuk Pouwer
Luuk Pouwer
Meer weten over SUSA?

Luuk Pouwer

Senior Manager Klantcontact

SUSA flexibel studentenwerk