“Op de eerste plaats wordt in het selectieproces teveel nadruk gelegd op datgene wat mensen gedaan hebben. Vaak wordt in de eerste plaats gekeken naar competenties, IQ en ervaring. Het CV wordt gebruikt als insteek voor de screening van wat mensen kunnen en weten. Maar kandidaten screenen op basis van CV heeft wetenschappelijk bewezen een laag voorspellend vermogen voor toekomstig succes. Het tweede waar bij kandidaten op wordt gelet is de intelligentie. Dat is niet geheel onverstandig: IQ is een belangrijke indicator voor het leervermogen. Echter, iemand aannemen die slim is, maar waarbij de intelligentie niet in combinatie met andere eigenschappen aanwezig is zoals de juiste intrinsieke drijfveren, dat schiet niet op. En ook ervaring zegt niet meteen wat over bijvoorbeeld leervermogen, aanpassingsvermogen en wendbaarheid.”
“Ik adviseer bedrijven om talent te selecteren langs drie assen. Kunnen, willen en zijn verwijst naar competenties, drijfveren en persoonlijkheid. Naar die drijfveren en persoonlijkheid wordt meestal maar weinig gekeken. Talent herken je niet primair aan wat mensen kunnen en weten, maar aan wat ze drijft. Dat zul je dus moeten gaan meten. Kijk bijvoorbeeld naar empathie. Dat heeft niks te maken met wat er op je CV staat. Ben je echt geïnteresseerd in iemand? Selecteer de beste mensen en je gaat het ruim terugverdienen, omdat ze gemotiveerder zijn. Klanten zijn niet achterlijk, die voelen dat. Als je gaat voor medewerkers die dat niet zijn, en het werk op de automatische piloot doen, kan je het net zo goed automatiseren. De computer doet precies wat je hem vraagt, is nooit moe of ziek en hoeft niet op vakantie.”
“Op de tweede plaats is selecteren niet slechts ‘een HR-dingetje’. Als je het de HR-professional of een manager vraagt, hoor je zelden dat het selecteren en samenstellen van de beste teams een taak is van de manager. Die kiezen er vaak voor om een kloon van zichzelf aan te nemen. Veel professionals interviewen heel betrokken en gepassioneerd, maar vaak is het nog ongestructureerd. Dat zorgt voor een enorme bias of vooringenomenheid, kandidaten worden dus afgewezen en toegelaten op de meest triviale factoren. Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen een gestructureerd en een ongestructureerd interview? Hoe werk je met wegingsfactoren? Daar ligt een taak voor HR om dat aan managers te leren.”