Gen Z Whitepaper: De basis van de generatie

27 september 2023 Leestijd: 3 minuten
SUSA Fotografie 02646

Je kunt er niet meer omheen: Gen Z heeft de arbeidsmarkt betreden en vormt tegen 2025 27% van de werkende populatie. Deze nieuwe groep medewerkers staat aan het begin van hun carrière en brengen een wervelwind mee die onze arbeidsmarkt flink zal veranderen. Hoe steken Gen Z’ers in elkaar? Vandaag nemen we je als voorbereiding op ons aankomende whitepaper alvast mee in de basis van deze generatie.

Vooroordelen

Elke generatie heeft generaties boven zich die denken dat er van hen niks terecht zal komen. Denk eens terug aan jouw eigen entree op de arbeidsmarkt, wat werd er over jouw cohort gezegd? Als Millennial zul je gehoord hebben een verwende job-hopper te zijn, en als Generatie X’er werd gezegd dat je te egoïstisch was om ooit fatsoenlijk aan de bak te gaan. En  Gen Z? Die krijgen naar hun hoofd geslingerd dat ze de luie, confrontatiemijdende Generatie Zeur zijn. Maar net als al die generaties voor zich, gaat Gen Z bewijzen net zulk fantastisch werk te kunnen leveren!

Wat is een generatie?

Voordat we naar Gen Z kijken is het belangrijk om stil te staan bij wat we bedoelen, wanneer we het woord generatie gebruiken. Een generatie is een groep mensen die in dezelfde tijd, met dezelfde gebeurtenissen opgroeien. Deze factoren bepalen het referentiekader van de generatie, en leiden daarmee tot gedeelde gedragingen, ervaringen, normen, en waarden. Door generaties te onderscheiden kunnen we verschillen en overeenkomsten tussen mensen beter begrijpen. Maar naast onderdeel van een generatie, is iedereen een persoon op zichzelf. Daarom is het belangrijk om te beseffen dat generatiedenken gaat over algemene trends.

Wie is Gen Z?

Onder Generatie Z verstaan we iedereen die geboren is tussen 1995 en 2012. Dit zijn ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders. Volgens de Verenigde Naties vertegenwoordigt Gen Z 32% van de wereldbevolking. En dat niet alleen: tegen 2025 vormen ze dus 27% van de werkende populatie.

Om te bekijken op welke manier Gen Z verschilt van de generaties voor hen, is het essentieel om de gebeurtenissen met de grootste impact op hun referentiekader in kaart te brengen.

Gen Z is opgegroeid…

  • In het digitale tijdperk. Gen Z’ers zijn echte digital natives. Ze staan continue in verbinding met elkaar en hun online en offline werelden lopen naadloos in elkaar over.
  • Met een financiele crisis. De nasleep van de financiele crisis in 2007 heeft een generatiebrede angst voor een economische terugval veroorzaakt.
  • Met klimaatverandering. Het is voor Gen Z’ers niet meer de vraag ‘of’ er klimaatverandering plaatsvindt, maar ‘hoe’ we met die klimaatverandering om moeten gaan.
  • Met een pandemie. Door de coronacrisis kwam het leven van Gen Z’ers op veel fronten tijdelijk stil te liggen. Dit heeft de nodige sporen nagelaten.
  • Met woningnood. Door stijgende huizenprijzen, toenemende vraag en uitzicht op salaris wat voor veel woningen niet toereikend zal zijn, ziet Gen Z de toekomst na hun studie niet rooskleurig in.

Download de whitepaper

Al deze factoren zorgen voor een andere kijk op werk onder Gen Z’ers. Benieuwd wat dit precies betekent, hoe dit zich uit en wat jij als werkgever kan doen om het maximale uit deze nieuwe generatie te halen? Download nu onze whitepaper: De toekomst is er al. Gen Z-studenten wèrken.

Luuk Pouwer
Luuk Pouwer
Meer weten over SUSA?

Luuk Pouwer

Senior Manager Klantcontact

SUSA flexibel studentenwerk