Geen ideale omstandigheden, maar het gaf in ieder geval stof tot nadenken op het laatste HR-congres, georganiseerd door SUSA flexibel studentenwerk en KSF. Naast stof tot nadenken was dit vooral een extreem praktisch event: alle sprekers kwamen met concrete tips om het hoofd te bieden aan de krappe arbeidsmarkt.
Actuele cijfers zijn goed om het gevoel van urgentie te onderstrepen. Uit de laatste Strategic Decisions Monitor van Stichting Klantinteractie Research Centrum (KIRC) komt naar voren dat 78% van de Nederlandse contactcenters vacatures heeft en dat twee derde veel moeite heeft om die gevuld te krijgen. Er zijn op dit moment 8.000 openstaande vacatures in de klantcontactsector, aldus het UWV. Omgaan met krapte is een van de twee speerpunten van KSF en dat verklaart waarom het vraagstuk van zoeken, vinden en selecteren van medewerkers centraal stond tijdens het congres.
Allereerst: wie zoeken we eigenlijk? In samenwerking met verschillende partijen heeft een KSF-werkgroep een nieuw profiel opgesteld. Dat nieuwe profiel is gebaseerd op structurele trends in klantcontact: digitalisering, veranderende klantvoorkeuren en maatschappelijke veranderingen. De loyaliteit van klanten neemt af, klanten hebben minder vertrouwen in merken wat meespeelt in hun aankoopbeslissingen en de customer journey is complexer geworden. Aan de nieuwe klantcontactmedewerker de uitdaging om het verschil te maken en vertrouwen te winnen; daarvoor zijn creativiteit, emotionele intelligentie en moreel besef de voorwaarden.