Werkgevers die tijdelijke versterking zoeken voor de opvang van voorspelbare (grote) pieken, hebben de keuze: opgeleide medewerkers laten gaan óf proberen te behouden voor de afdeling of zelfs voor de organisatie. Niet alle uitstroom is nadelig. Een goede interne doorstroom van medewerkers draagt bij aan een positief imago als werkgever. De meerwaarde van tijdelijk talent is dat er een frisse blik naar binnen wordt gehaald.
Inzetten op talent wekt verwachtingen die je wel moet waarmaken, zo stellen enkele deelnemers. Het is niet altijd zo dat werken in klantcontact het begin (of de voortzetting) is van een loopbaan; bijvoorbeeld omdat er eenvoudigweg weinig doorgroeimogelijkheden zijn.
De mogelijkheden om medewerkers intern door te plaatsen of te laten rouleren zijn meestal groter binnen afdelingen dan tussen afdelingen, zo blijkt uit de praktijk. Hiernaast kan veel thuiswerken het doorstromen ook in de weg zitten: medewerkers kom dan moeilijker in contact met andere afdelingen.
Als werkgever kan je een rol spelen in ruimte bieden aan potentieel talent, aldus een van de deelnemers. Ook kan je je als werkgever positioneren als plek waar je kunt bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken – zoals het versterken van duurzame financiële zelfredzaamheid van mensen.