Interview: Wake-up call voor de werkvloer

11 oktober 2023 Leestijd: 5 minuten
Vrouw Met Tablet

Gen Z is een werkrevolutie gestart waar we niet meer omheen kunnen. De nieuwste generatie werknemers heeft de arbeidsmarkt betreden en is hier om te blijven. In ieder geval voor de komende vijftig jaar. De nieuwe blik op werk die deze generatie meebrengt vraagt om een stuk aanpassingsvermogen van organisaties. Het is tijd voor verandering. We spraken speciaal voor onze Gen Z-whitepaper met arbeidsmarktexpert Marieke Wehner. Hier lees je haar visie over Gen Z op de werkvloer.

Work smarter, not harder

Gen Z zijn enorm harde werkers, maar niet volgens de normen van de gevestigde orde. Hard werken zit voor Gen Z in het slim inzetten van beschikbare tools om zo het maximale uit hun tijd te halen. Ze zijn als eerste op de hoogte van nieuwe snufjes zoals ChatGPT en weten als  geen ander waar ze online de juiste informatie vandaan kunnen halen. Kan iets geautomatiseerd of handiger? Gen Z zal niet wachten om het te veranderen. Deze Work smarter, not harder-mentaliteit gecombineerd met hun tech-skills zorgt ervoor dat Gen Z efficiënter en sneller werkt. Hierdoor verdwijnt de noodzaak van uren overwerken, want in plaats daarvan zullen ze zoeken naar een slimmere methode.

Anti-hiërarchie, pro begeleiding

Autoriteit is voor veel Gen Z’ers onbekend terrein. De meesten staan op gelijke voet met hun ouders, scholen zijn minder autoritair geworden en, misschien wel de belangrijkste, op internet is iedereen gelijk. Hierdoor heeft Gen Z minder natuurlijk ontzag voor autoriteit en vinden ze het belang van hiërarchie soms lastig te duiden. Maar: er is hierin een duidelijk verschil tussen hiërarchie en begeleiding. Ze zijn enorm eager om te groeien, en willen veel leren. Dit kan alleen met de juiste begeleiding en handvaten. Deze ontvangen ze dan ook graag. Het is dus aan managers, om vanuit hun ervaring de juiste begeleiding te geven en duidelijke kaders te bepalen. Zo kunnen Gen Z’ers binnen deze kaders autonomie ervaren. Deze generatie leert namelijk het beste door gewoon te doen, en waar nodig vragen ze het wel aan collega’s, ChatGPT of YouTube tutorials. Luister daarnaast ook naar de creatieve inzichten en ideeën die ze graag delen binnen het bedrijf en verwar dit niet met betweterigheid, door deze gesprekken aan te gaan leert Gen Z waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, en kun je zelf wellicht van blinde vlekken worden afgeholpen.

Ze hebben de ruimte en vrijheid nodig om zichzelf te kunnen ontwikkelen.
Marieke Wehner

Arbeidsmarktexpert

Het opvoeden van je werkkinderen

Het leidinggeven aan Gen Z vraagt dus om een andere aanpak. De beste aanpak volgens Marieke? Zij ziet de Gen Z’ers die ze grootbrengt als haar werkkinderen, en raadt anderen aan dit ook te doen. Je kinderen hebben liefde en empathie nodig, maar zonder regels wordt het niks. Voor Gen Z is dat niet anders. Ze betreden net de arbeidsmarkt en dat is spannend. Ze moeten nog leren werken en kennen de normen en waarden van het volwassen werkleven nog niet. Neem je Gen Z-werknemers als een echte ouder bij de hand en leer ze zo alles wat ze moeten weten. Net als je kinderen, gedijt Gen Z niet bij overmatige controle. Ze hebben de ruimte en vrijheid nodig om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Net als leren fietsen, gaat leren werken met vallen en opstaan. Als je je werkkinderen ziet groeien in hun carrière en uiteindelijk een mooie vervolgstap ziet maken, kun je als leidinggevende ook enorm trots op ze zijn. In het vervolg van hun loopbaan zullen jouw werkkinderen met veel plezier terugdenken aan hun eerste baan, en de vruchten die ze van de juiste begeleiding hebben mogen plukken.

Cliché alert: communicatie is key

Gen Z is niet alleen de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt, het zijn ook de opvoeders van aankomende generaties en de huidige consumenten. Zij weten als geen ander wat ze willen, wanneer ze iets kopen, en waarom ze ergens willen werken. Dit kun je als organisatie niet verzinnen, ga dus het gesprek met Gen Z aan en luister naar ze. Betekent dit dat we alleen nog maar naar Gen Z moeten luisteren? Nee, zeker niet! Feit blijft dat het nog kinderen zijn op de arbeidsmarkt en nog wijsheid en levenservaring moeten opdoen. Maar ze brengen wel heel veel moderne kennis mee en zijn als eerste op de hoogte van de nieuwste trends en snufjes. Om bij te blijven in de tech-race heb je Gen Z nodig in je organisatie! Zo leren zij van jou en jij van hen.

 

Gen Z is gearriveerd en brengt de toekomst met zich mee. Nu jij nog.

Over Marieke Wehner

Marieke Wehner is een echte arbeidsmarktexpert, gespecialiseerd in Generatie Z. Ze heeft jarenlange ervaring in het coachen van medewerkers en organisaties. Als Managing Director bij onder andere Werf& en LoopbaanPro heeft ze veel kennis opgedaan over de arbeidsmarkt. Ze is spreker bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie waar ze mensen inspireert en motiveert met haar expertise over Gen Z. Sinds kort werkt ze als Implementatiemanager bij Floyd & Hamilton.

Disclaimer door Marieke: Hoewel generaties bepaalde trends en drijfveren vertonen, is het cruciaal om te onthouden dat iedere Gen Z-werknemer een uniek individu is. Generalisaties helpen ons inzicht te krijgen, maar mogen nooit dienen als stereotypen. Het koesteren van hun individualiteit en open communicatie zijn de sleutels tot succes op de moderne werkvloer.

Download de whitepaper

Al deze factoren zorgen voor een andere kijk op werk onder Gen Z’ers. Benieuwd wat dit precies betekent, hoe dit zich uit en wat jij als werkgever kan doen om het maximale uit deze nieuwe generatie te halen? Download nu onze whitepaper: De toekomst is er al. Gen Z-studenten wèrken.

Luuk Pouwer
Luuk Pouwer
Meer weten over SUSA?

Luuk Pouwer

Senior Manager Klantcontact

SUSA flexibel studentenwerk