Waar AI in 2023 nog 'in opkomst' was, is het inmiddels cruciaal voor 2024. Vorig jaar verschenen voor het eerst de open AI's zoals ChatGPT, en Google Bard. Er wordt wereldwijd gretig gebruik gemaakt van nieuwe en eindeloze mogelijkheden die deze technologie biedt. We zien een trend in AI-investeringen door bedrijfsleiders. Recent onderzoek van Gartner (2023) liet zien dat voor 45% van de 2500 ondervraagde leidinggevenden, alleen al de bekendheid van ChatGPT heeft geleid tot meer investeringen in AI. Ook geeft 70% aan actief de mogelijkheden voor AI binnen hun organisatie onderzoekt en verkent.De transformatie is begonnen!
Waar KCC-afdelingen vorig jaar pas konden experimenteren met de voordelen van AI, kunnen velen dit jaar al niet meer zonder. Routinematige taken worden geautomatiseerd, chatbots dienen als eerstelijnsverdeling voor veelgestelde vragen, tone-of-voice handleidingen worden ingeladen en teksten worden geheel in de stijl van de organisatie gegenereerd. En waar sommigen dit zien als een bedreiging, maakt deze ontwikkeling ook een positieve verschuiving in taken mogelijk. Medewerkers hebben meer tijd voor complexe werkzaamheden, ervaren een verbeterde efficiëntie, en leveren een hogere kwaliteit van werk (Brynjolfsson, Li & Raymond, 2023). Een win-win-win voor de KCC dus. In 2024 is AI onmisbaar voor KCC's die streven naar verbeterde prestaties, efficiëntie en klanttevredenheid.