Nu de coronapandemie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, gaan bedrijven massaal op zoek naar ‘het nieuwe normaal’. Hybride werken zal daarvan een vast onderdeel zijn, iets waar iedere organisatie zijn eigen weg in probeert te vinden. Tegen welke uitdagingen lopen teamleiders aan bij het aansturen van klantcontactteams die hybride werken? Bovenaan het lijstje: goede onboarding, het creëren van teams en het voeling houden met het welzijn en de betrokkenheid van medewerkers.
In de derde editie van SUSA’s Binnenplaats wisselden zo’n 25 teamleiders en supervisors (werkzaam bij onder meer Rabobank, Sunweb, TKP, DELTAfiber, Greenchoice, Cygnific, Alarmcentrale SOS, AMEX, ABNAMRO, KNAB en Onemed) een groot aantal ervaringen én tips uit over binden en boeien van medewerkers.
Bij thuiswerkende medewerkers kan je niet alles regelen via Teams of WhatsApp. Het tijdig reageren op vragen van medewerkers, maar ook het gezond houden van de relatie met collega’s en leidinggevenden zijn uitdagingen die vrijwel alle deelnemers aan deze derde editie van SUSA’s Binnenplaats herkennen. Het risico bestaat dat als mensen niets horen, ze denken dat het wel goed zal gaan.
Teamleider TKP Pensioen
Natuurlijk is geld verdienen belangrijk, maar de sociale relaties en de betekenis van werk geven uiteindelijk de doorslag of iemand aan boord blijft. Het werven van personeel is lastig, maar het onboarden is een nog grotere uitdaging, aldus de deelnemers. Ook een team bouwen op afstand blijft ingewikkeld. Teamleden zitten vaak geografisch gespreid (wat soms bijdraagt aan cultuurverschillen: denk aan een hoofdkantoor en mensen door het land verspreid). Soms helpt een organisatie op basis van skills niet echt en ook het draaien van relatief weinig uren zit een goede onboarding in de weg. Het kan zijn dat je met iemand getraind bent die je daarna nooit meer ziet. Een ander veelgenoemd zorgpunt in deze Binnenplaats is dan ook dat een medewerker die minder goed in z’n vel zit online niet “gezien” wordt.
Teamleider KCC bij Sunweb
Het is de keerzijde van thuiswerken: niet iedereen wil vanuit die situatie ook naar kantoor, sommige mensen willen juist heel graag. Verschillende teamleiders geven aan dat ze juist door het thuiswerken hebben geprofiteerd van kunnen werven in een ‘groter’ arbeidsmarktgebied. Maar hoe krijg je medewerkers uit Friesland en Zuid-Limburg naar jouw kantoor in het midden van het land? Ook lopen teamleiders er tegenaan dat medewerkers die voor corona-tijd op kantoor hebben gewerkt, heel graag weer naar kantoor willen, terwijl medewerkers die het kantoorleven niet hebben meegemaakt, niet zo nodig hoeven. Studenten vinden dat ze het thuiswerken goed kunnen combineren met hun studie. Als niet alleen colleges maar ook het werk weer op locatie moeten plaatsvinden, dan wordt het rond krijgen van het rooster lastiger. Vaak begint het met de vraag wat de toegevoegde waarde is van werken op kantoor, aldus sommige deelnemers.
Teamleider ARAG Rechtsbijstand
Dus hoe zorg je dat er voor jouw bedrijf gekozen wordt? Voor werkgevers is de arbeidsmarkt er, ook nu de coronapandemie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, niet beter op geworden; daar zijn alle deelnemers het over eens. De krapte houdt onverminderd aan; klantcontact medewerkers hebben qua salaris nu echt wat te kiezen en jobhoppen is niet per definitie meer negatief.
Senior Manager Klantcontact
SUSA flexibel studentenwerk