“We hebben letterlijk de deuren weer open kunnen zetten dankzij SUSA”

23 augustus 2023 Leestijd: 4 minuten
Warecommunicatie Florein Signing4

In augustus 2022 sloegen SUSA en Florein de handen in één om samen de tekorten in de zorg op te lossen. Deze oplossing? Onze SUSA-studenten! Als sociale schoonmaakhelden zorgen zij er dagelijks voor dat de cliënten* van Florein in een schone leefomgeving kunnen verblijven. Daarnaast brengen ze leven in de brouwerij bij hun cliënten en bieden ze een ander perspectief met hun leuke studentenverhalen.

 

We spraken met Cindy Lunes-Vollebregt (Divisiemanager WMO), Karin van de Pouw-Kraan (Manager WMO Den Haag-Delft) en Sylvia Grodowski (Assistent manager WMO Den Haag-Delft) over deze samenwerking voor de ontwikkeling van een business case. We bespraken hoe deze samenwerking tussen SUSA en Florein tot stand is gekomen en alle vruchten die Florein hier al van geplukt heeft.

Over Florein

We starten ons gesprek met een korte overzicht van Florein als bedrijf. Cindy vertelt ons dat Florein van origine een particulier thuiszorgbureau is. Het is een ondernemende, bewegende en vooral een hele platte organisatie, waardoor er veel mogelijk is. Innovaties worden snel uitgerold en waar nodig bijgeschaafd. Florein werkt met mensen, voor mensen en door mensen en ze zijn echt een afspiegeling van de maatschappij. “Iedereen is bij ons welkom, zolang hun hart maar op de juiste plek zit”, zegt Cindy.

Irene’s vrolijke lach haalt Florein over de streep

Daarna praten we verder over hoe de samenwerking tussen SUSA en Florein tot stand gekomen is. Cindy vertelt dat de krapte op de arbeidsmarkt, zeker in het afgelopen 1,5 jaar, enorm is en dat ze dit bij Florein ook zien. Ze legt uit dat aan het begin van de coronaperiode deze krapte nog niet zo voelbaar was: tijdens de eerste periode hebben ze zelf een hele goede zomer gedraaid! Maar daarna kelderde het heel snel, waardoor Florein de deuren moest sluiten voor nieuwe inschrijvingen bij de Gemeente. Ze konden er geen cliënten meer bij hebben. Kwaliteit is enorm belangrijk voor Florein en die moest voor de bestaande cliënten behouden worden. Gelukkig kwam SUSA’s Projectmanager Zorg Irene van den Berg snel op Floreins pad en na een aantal fijne gesprekken bleek dat de SUSA-studenten een fijne oplossing voor Florein konden verzorgen. “Irene heeft ons, met haar vrolijke lach en verhalen naar binnen gehaald”, concludeert Cindy.

 

Cindy vervolgt met een uitleg over hoe het traject verder verlopen is, voordat onze studenten gestart zijn. Ze legt uit dat SUSA een afwijkend concept [In Dienst-concept, red.] gebruikt, wat zij nog niet kende. “Ik vind dat altijd wel leuk als iets afwijkt en het dan ook nog past in het model van Florein”, licht ze toe. Achter de schermen hebben SUSA en Florein, in samenspraak met de managers, een plan uitgerold. Door middel van veel en goede communicatie hebben ze snel geschakeld en een succesvolle aftrap georganiseerd.

Student& betrokken

Onze SUSA-studenten zijn het volgende onderwerp van gesprek. Karin vertelt ons dat de studenten enorm leergierig zijn. Doordat ze zich geregeld aanmelden voor trainingen, ziet ze dat ze zichzelf graag ontwikkelen en willen bijleren. Daarnaast zijn ze meedenkend en kritisch. Ook al zijn ze niet verplicht om bij Florein werkoverleggen aanwezig te zijn, onze SUSA-studenten zijn daar vaak flink vertegenwoordigd. Sylvia voegt hier aan toe dat ze het positief vindt dat de studenten, ondanks hun kleine contracten, toch de moeite nemen om te komen. Ze ervaart de studenten dan ook als erg betrokken.

Student& intergenerationeel contact

Karin vertelt ons vervolgens dat de studenten door hun rooster flexibel zijn. Dat kán ook een keerzijde hebben, omdat hun cliënten toch erg gehecht zijn aan huishoudelijke hulp op een vast moment. Maar, voegt Karin daar aan toe, doordat hun cliënten nóg meer gehecht zijn aan één vaste medeweker, groeit de flexibiliteit van hun cliënten door de studenten ook. Ze verhuizen graag mee naar een andere dag, als dat betekent dat ze bij hun vaste medewerker kunnen blijven.

 

Dat cliënten zo gehecht zijn aan hun vaste Florein medewerker, komt doordat medewerker en cliënt echt een band opbouwen met elkaar. Karin vertelt dat de studenten echt begaan zijn met hun cliënten en het een hele eer vinden om te horen dat de cliënten hen terug willen. Cindy voegt daar aan toe dat ze hoort dat de studenten echt respect hebben voor de oudere cliënten en hun wijsheid en aangeven veel van hen te leren. Andersom is het voor de cliënten van Florein leuk om een jeugdig iemand over de vloer te hebben. Onze studenten kijken onbevangen naar het leven en brengen positiviteit en nieuwe verhalen met zich mee. Dit zorgt voor wat reuring en ander soort aanspraak voor Floreins cliënten. “Zo krijgen ze echt weer wat nieuws mee van de buitenwereld”, concludeert Cindy.

Duurzame samenwerking

We vervolgen ons gesprek door het te hebben over de samenwerking tussen SUSA en Florein. Cindy geeft aan dat de werkwijzen van SUSA en Florein goed bij elkaar aansluiten en dat de werkafspraken met elkaar afgestemd zijn. Dit zorgt ervoor dat de samenwerking vloeiend verloopt.

 

SUSA werft doorlopend voor Florein, wat betekent dat er elke maand nieuwe SUSA-studenten starten. We verzorgen de volledige werving en selectie van deze studenten. De screening en een deel van de onboarding neemt Florein zelf voor hun rekening. Voordat de studenten starten, komen we samen tijdens de kick-off. Hier leren de studenten alles wat ze moeten weten over Florein en de thuishulp.

 

Naast de doorlopende werving fungeert SUSA ook als adviespartner voor Florein. Karin vertelt ons over een pilot die ze recentelijk speciaal voor onze SUSA-studenten hebben opgestart. Florein krijgt het niet altijd voor elkaar om de planning helemaal rond te krijgen met hun vaste medewerkers. Onze studenten ontvangen dan een mailtje met daarin de datum, tijd en locatie van de beschikbare dienst. De studenten kunnen zich inschrijven voor de dienst wanneer het goed past binnen hun planning. Zo waarborgt Florein de flexibiliteit voor de studenten én de vaste medewerkers. De resultaten van deze pilot zijn binnenkort bekend.

Groei voor Florein

We sluiten ons interview af met de uitkomsten die Florein ervaren heeft sinds de start van het werken met SUSA-studenten. Cindy zegt hierover “We hebben letterlijk de deuren weer open kunnen zetten dankzij SUSA. Dat vind ik heel belangrijk. En we kunnen nu ook weer gaan groeien. We kunnen weer hulp aan cliënten aanbieden. We waren echt ‘nee’ aan het verkopen. … We kunnen meer bieden en meer schuiven. [We hebben ook] meer mogelijkheden naar de cliënten toe.”

 

We zijn enorm trots op onze samenwerking met Florein. Ook al werken we pas een jaar met elkaar samen, we hebben al enorm mooie resultaten geboekt! Ondertussen werken er al 79 SUSA-schoonmaakhelden bij Florein en we zijn nog lang niet uitgepoetst!

Florein Case Artikel

In Dienst-concept

Florein maakt gebruik van SUSA’s In Dienst-concept. Kenmerkend aan dit concept is dat onze SUSA-studenten bij jouw organisatie op contract komen te staan. Het zijn dus geen uitzendkrachten, maar volwaardige medewerkers van jouw bedrijf! Hierdoor heb je deze talentpool aan studenten meteen bij jou in huis.

 

De invulling van het In Dienst-concept is geheel   naar wens vorm te geven. Alle diensten, van werving & selectie tot aan het managen van de pool, kunnen door SUSA verzorgd worden. Je kunt als organisatie voor het totaalplaatje gaan door alle bouwstenen aan het pakket toe te voegen, je ervaart dan de volledige SUSA-ontzorging. Maar je kunt er ook voor kiezen om een aantal van deze bouwstenen door SUSA te laten verzorgen en de rest zelf te organiseren. Het enige wat dat jij als opdrachtgever áltijd zelf regelt, is het contract van de student. 

*Opmerking: Florein spreekt niet over cliënten, maar over klanten. De klant neemt tenslotte een product / service af via Florein en daar mag de klant ook iets van verwachten. De klant is daarom koning bij Florein. Omdat cliënten gangbaar is in de gehele zorgsector, hebben we in dit artikel gebruik gemaakt van de term cliënten.

SUSA x Florein case

Ben je na het lezen van dit interview benieuwd naar de gehele samenwerking tussen SUSA en Florein en alle behaalde resultaten? Lees dan onze business case SUSA x Florein waarin we precies beschrijven hoe onze SUSA-studenten de oplossing bieden voor de tekorten in de zorg.

Benieuwd naar wat SUSA voor jouw zorginstelling kan betekenen? Neem dan contact op met onze Projectmanager Zorg Irene van den Berg!

230501 Ludo Kamerling Contactpagina
230501 Ludo Kamerling Contactpagina
Meer weten over SUSA?

Ludo Kamerling

SUSA flexibel studentenwerk
Maliebaan 87
3581 CG Utrecht

 

Plan hier een call, of neem contact op: