5 tips: Binnen no time de beste Gen Z’ers aantrekken

27 maart 2024 Leestijd: 4 minuten
SUSA Fotografie 02556

Generatie Z. Digital natives, verwende snotneuzen, tech-helden, luie donders, hyper ambitieus, niet realistisch, pragmatisch, snel afgeleid, hoog opgeleid. De uiteenlopende kenmerken die deze nieuwste generatie op de arbeidsmarkt worden toegeschreven hebben we inmiddels allemaal meegekregen. Hoe prik je daar doorheen en zorg je dat ook deze generatie wérkt? We zetten alvast een aantal tips voor je op een rijtje!

Aantrekken: Super socials

Om de juiste Gen Z’ers aan te trekken, moet je zijn waar zij ook zijn. Deze digital natives gaan je offline niet vinden. Maak daarom gebruik van social media en andere online kanalen om Gen Z’ers te bereiken. Richt deze kanalen zo in dat ze jouw bedrijf op een aansluitende, maar verrassende manier presenteren. Op zoek naar goede voorbeelden? Neem eens een kijkje op de kanalen van bol. of FlixBus!

Deze generatie brengt meer dan 8 uur per dag online door, waarvan de meeste op Snapchat, TikTok, WhatsApp, en YouTube. In 2023 was een significante daling van het aantal Instagram gebruikers onder deze generatie zichtbaar. De manier waarop deze generatie socials gebruikt verandert supersnel, zorg daarom dat jouw organisatie eens per jaar de inzet van deze kanalen aan de nieuwste inzichten over het gebruik aanpast!

Afstoten: Wees anti-autonomie

Om te zorgen dat deze generatie niet gillend bij je wegrent, bied je ze zelfstandigheid en autonomie. Weinig frustreert deze generatie meer dan strakke kaders zonder ‘waarom’. In een onderzoek van Deloitte (2023) geeft 72% van de Gen Z’ers aan dat autonomie voor hen belangrijker is dan een hoog salaris. Deze drang naar autonomie betekent niet dat ze geen behoefte hebben aan begeleiding. Ze willen graag groeien en weten dat dit alleen met de juiste handvatten kan.

Begeleiden: Lekker veel feedback

Met veel feedback, begeleid jij Gen Z’ers binnen no time naar de top. Wanneer je bent opgegroeid met de meedogenloze comment secties van het hedendaagse internet weet je dondersgoed dat er altijd punten van kritiek zijn. Anders dan Millennials hoort deze generatie die liever duidelijk en direct, dan als mosterd na de maaltijd. Valt je iets op? Laat het ze meteen weten! Dit stimuleert niet alleen groei in de juiste richting, maar ook de zelfreflectie van je jonge werknemers. Dit hoeft overigens niet lang te duren! Gen Z’ers geven aan dat ze al genoeg hebben aan een snel feedbackmoment van 5 minuten. 

Behouden: Een beetje flexibiliteit...

Goes a long way! Wees niet te bang om medewerkers die hebben laten zien dat ze ermee om kunnen gaan, wat meer flexibiliteit te bieden. Hun leven is nog vorm aan het krijgen. Flexibiliteit vanuit een werkgever maakt dat ze zichzelf, terwijl hun leven om het werk heen verandert, op lange termijn binnen de organisatie kunnen zien.

Die flexibiliteit is wederom niet alleen goed voor de werknemers! In het eerdergenoemde onderzoek van Harvard Business Review (2003) bleek ook dat werknemers met flexibele werktijden of locaties 35% productiever zijn dan werknemers zonder deze flexibiliteit. Belangrijk dus om na te denken welke vorm van flexibiliteit jouw organisatie zou kunnen bieden! Denk hierbij aan flexibelere start of eindtijden, tijdens het werk een keer een uurtje sporten, thuis of op kantoor werken of zelfs af en toe vanaf een zonnige bestemming in het buitenland. Dat het verschil maakt is duidelijk, maar jij kunt de kaders bepalen.

Door het bieden van deze flexibiliteit, zorg jij voor verblijfstijden van een recordhoogte!

Doorstroom: Presenteer een pad

Goede Gen Z’ers wil je natuurlijk graag lang behouden en laten doorstromen naar andere functies. Houd je ogen goed open, om jouw beste talenten te spotten. Als je dan een talent hebt gespot is het belangrijk om proactief te werk te gaan. Ga op tijd het vervolggesprek aan en presenteer een duidelijk pad. Als beginnende werknemers zijn ze zich op de arbeidsmarkt aan het oriënteren en ligt er nog een heel leven voor ze. Door ze aan de hand te nemen en te vertellen hoe hun pad eruit kan zien, zorg je dat ze een weldoordachte keuze kunnen maken.

Het belang van duidelijke mogelijkheden valt niet te onderschatten. Uit onderzoek van TNO (2017) in 2021 bleek dat 60% van de flexibele medewerkers niet weet hoe ze door kunnen stromen.

50 tactische tips

Behoefte aan meer tactische tips voor het werken met deze nieuwste generatie werknemers? Download ons tipboek gevuld met 50 tactische tips om het maximale uit Gen Z te halen!

Luuk Pouwer
Luuk Pouwer
Meer weten over SUSA?

Luuk Pouwer

Senior Manager Klantcontact

SUSA flexibel studentenwerk

Bronnen:

Deloitte. (2023). 2023 Gen Z and Millennial Survey. https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genzmillennialsurvey.html  

Herzberg, F. (2003). One More Time: How Do You Motivate Employees? Harvard Business Review. [PDF] https://www.lideranca.blog.br/wp-content/uploads/2019/04/One_More_Time.pdf  

TNO (2017). Whitepaper ‘Flexibele schil, het kan anders’ [PDF] https://monitorarbeid.tno.nl/publicaties/whitepaper-flexibele-schil-het-kan-anders/