Nu komen we aan bij het toevoegen van jouw werkervaring of stages. Wanneer je nog studeert, heb je natuurlijk geen zeeën aan ervaring. Logisch. In zo’n geval ligt het allemaal aan hoe je iets verpakt. Je kunt ook met ‘weinig ervaring’ veel over jezelf vertellen. Als voorbeeld nemen we de functie van Klantenservice Medewerker bij een grote zorgverzekeraar:
- Wees bij het beschrijven van je werkervaring wederom kort en bondig. Een mooie richtlijn hiervoor is maximaal drie alinea's;
- Beschrijf allereerst het bedrijf waar je hebt gewerkt of stage hebt gelopen. Voor input kun je altijd kijken op de LinkedIn profielen van collega’s of vraag het na bij je leidinggevende. In het geval van de grote zorgverzekeraar kun je meer vertellen over de dienstverlening van het bedrijf. Wat is de onderscheidende factor van het bedrijf en hoeveel klanten heeft het bedrijf?
- Beschrijf vervolgens in twee alinea’s jouw werkzaamheden en wat je hebt geleerd in de functie. Als Klantenservice Medewerker ben je bijvoorbeeld het eerste aanspreekpunt voor vragen en klachten geweest. Daardoor heb je geleerd om goed te luisteren naar de klant, maar ook om oplossingsgericht te denken. Je hebt geleerd om doelgericht vragen te stellen en empathie te tonen om zo de beste service te geven. Je weet daarnaast wat het is om in een professionele organisatie en teamverband te werken;
- Om je werkervaring of stage nog verder te verrijken, kun je om een aanbeveling vragen van je leidinggevende. Je kunt ook media toevoegen door bijvoorbeeld te verwijzen naar een document, video, presentatie of website;
- Organiseer je werkervaring op chronologische volgorde, beginnende met de (bij)baan of stage die je momenteel hebt.