SUSA MythBusters: De ware betekenis van Blue Monday…

16 januari 2020 Leestijd: 3 minuten

De kranten schrijven erover, internet staat er vol mee en op de radio hebben ze het nergens anders meer over: Blue Monday! Maar waarom bestaat Blue Monday eigenlijk? Wie heeft Blue Monday ooit bedacht? En bestaat er eigenlijk wel een ‘meest deprimerende dag van het jaar’ of behoort Blue Monday tot het rijk der fabelen? Vandaag in SUSA MythBusters: Blue Monday.

Blue Monday

Wat is Blue Monday eigenlijk?

Volgens Wikipedia is Blue Monday (deprimaandag) een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. Volgens een superbetrouwbare psycholoog (komen we later op terug) is er geen dag dat je zo ontzettend ongelukkig opstaat als deze derde maandag van januari. Ik hoor je denken: hoe kan de ongelukkigste dag van het jaar iedere jaar op dezelfde dag vallen? Bij Prinsjesdag, Carnaval of Zwaai met al je vingers naar je buurman/-vrouw-dag (check maar, valt op 7 februari) is daar een logische verklaring voor. Die dagen hebben we gewoon een keer verzonnen. Tenzij….. Blue Monday ook verzonnen is!?

Hoe is Blue Monday ontstaan

Blue Monday is niet ontstaan omdat Jupiter, Saturnus, Lelystad en de Utrechtse Heuvelrug op de derde maandag van het jaar op één lijn staan, en ook niet omdat de Dodo op de derde maandag van 1681 is uitgestorven (R.I.P.). Blue Monday is ontstaan als marketingcampagne voor een vliegtuigmaatschappij, met als vraag: wat is de beste dag om een vakantie te boeken? De psycholoog Cliff Arnall bedacht in opdracht van de vliegtuigmaatschappij een formule om dit te berekenen. En laat ‘de beste dag om een vakantie te boeken’ en ‘de meeste depressieve dag van het jaar’ toevallig een hoop overeenkomsten hebben. Zie hier, het ontstaan van de gevreesde Blue Monday.

Moet ik me zorgen maken?

Simpele vraag, kort antwoord: nee! De formule die onze huis-tuin-en-keuken psycholoog gebruikte om Blue Monday te berekenen is nog minder wetenschappelijk dan jouw spreekbeurt in groep 4 over de kat van je buurvrouw. Hij gebruikte variabelen als de tijd sinds het mislukken van je nieuwjaar voornemens, aantal dagen sinds kerst (alsof kerst alleen maar feest is) en het motivatieniveau van de bevolking. Complete nonsens natuurlijk. De variabelen zijn ofwel niet te meten of niet te combineren. Stel, je verzint een formule voor het beste moment om een staatslot te kopen. En je gebruikt als variabalen: meest voorkomende nummers op de winnende staatsloten van vorig jaar, de provincie waar de meeste winnaars wonen en de betaalwijze van de winnaars. Ben je dan verbaasd als je na vijftig jaar de Staatsloterij nog niet hebt gewonnen, terwijl je toch echt ieder jaar met muntstukken uit vijf Europese lidstaten bij een Primera in Maarsseveen staatsloten met begincijfer 6 koopt?

Nog niet overtuigd?

De wereldwijde campagne #stopbluemonday is inmiddels gestart om mensen ervan te overtuigen dat Blue Monday grote onzin is. Zij vrezen voor de mentale gesteldheid van mensen die echt depressief, ongelukkig of eenzaam zijn en willen de dag van onze kalender schrappen. Want net als positiviteit, werkt negativiteit ook aanstekelijk. En de grootste voorstander van deze campagne? Je raad het al! De bedenker van Blue Monday: Cliff Arnall!


Maak van Blue Monday een positieve, productieve dag. Bijvoorbeeld door te solliciteren op een bijbaan via SUSA!