Iedere klantcontactmedewerker moet niet alleen zijn Wft-diploma halen, zijn kennis wordt vervolgens ook nog eens om het jaar getoetst. Zo is de medewerker gegarandeerd op de hoogte van veranderende regelgeving en procedures. Het Wft-basisexamen is verplicht en behandelt onderwerpen zoals betaal- en spaarproducten, financiële risico’s, verzekeringen en relevante financiële regelgeving voor particulieren. Afhankelijk van de branche en afdeling zijn er aanvullende deskundigheidsmodules nodig, bijvoorbeeld de module zorgverzekering.
“De Wft-toets is niet alleen een wettelijke verplichting, maar biedt daadwerkelijk voordelen in het klantcontact”, legt Arnoud Schmitz uit. “Met de opgedane kennis kunnen contactcenter medewerkers vragen van klanten beter en sneller beantwoorden. De productiviteit stijgt en medewerkers voelen zich zelfverzekerder met deze parate kennis. Daarnaast is het certificaat ook een waardevolle aanvulling op cv’s en functieprofielen.”
Minister Dijsselbloem van Financiën gaf aan dat er tot 31 maart 2016 nog circa 150.000 examens worden afgenomen. Door de overgangstermijn te verlengen, kan iedereen op tijd het diploma halen. Schmitz: “Een struikelblok bij het behalen van de certificering is echter de grote hoeveelheid stof. Daarnaast is het tamelijk droge materie; het leest niet makkelijk weg. Om dit een stuk leuker en levendiger te maken, heeft Drillster samen met Dukers & Baelemans een online leerprogramma ontwikkeld”.