Jouw online cv op LinkedIn - deel 1

16 maart 2017 Leestijd: 3 minuten

Het wereldwijde web is een wonderlijke plek waar Recruiters veel informatie over jou kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat de informatie die over jou te vinden is, klopt en jouw online cv er goed uitziet. In deze tweedelige blogserie geven we je tips hoe je op LinkedIn het beste uit de verf komt.

Jouw Online Cv Op Linkedin

Allereerst is het belangrijk om de functie “uw netwerk op de hoogte stellen” uit te zetten. Anders wordt jouw netwerk van iedere aanpassing op de hoogte gesteld en daar zit niemand op te wachten. Deze optie kun je terugvinden op je profiel bij 'Account & Settings - Profile privacy'. Wanneer je deze optie hebt uitgezet, kan het echte werk beginnen!

Jouw visitekaartje op LinkedIn

Jouw LinkedIn-profiel bestaat uit verschillende onderdelen en begint met een korte samenvatting over jou. Zie het bovenste gedeelte van jouw profiel als een visitekaartje waarmee je de eerste indruk kunt maken op Recruiters. Eén van de eerste zaken die mensen op LinkedIn van jou zien, is jouw professional headline. So make it a good one!

Waar moet je op letten?

  • Wanneer je nog studeert, is het interessant om in je titel je studie te vermelden. Bijvoorbeeld: Student Communicatie. Hierbij kun je een eventuele specialisatie vermelden;
  • Wanneer je daarnaast een bijbaan hebt, kun je deze ook vermelden. Je titel wordt dan: Student Communicatie & Marketing Assistent bij SUSA studenten uitzendbureau;
  • Let erop dat je niet meer dan 120 tekens kunt gebruiken in jouw headline.

Daarnaast springt jouw profielfoto natuurlijk direct in het oog. Zorg voor een zakelijke profielfoto van goede kwaliteit. Vakantiefoto’s, foto’s met je vrienden of een borrelfoto zijn niet professioneel. Hoe maak je nou gemakkelijk een professionele foto?

  • Trek nette kleding aan;
  • Ga voor een witte muur staan en zorg voor goed licht;
  • Kijk in de camera en lach vriendelijk. Deze foto is de eerste indruk die je achterlaat;
  • Maak een selfie waarbij je ervoor zorgt dat je tot en met je schouders in beeld bent. Je foto moet dus niet verraden dat het een selfie is. Lukt het je niet om een goede selfie te maken, vraag dan de hulp van een vriend(in) of huisgenoot;
  • Zorg dat de foto niet groter is dan vier mb en dat het de juiste resolutie heeft voor LinkedIn. Foto’s die op LinkedIn worden getoond, zijn 200 bij 200 pixels groot.

 

Op een visitekaartje staan natuurlijk ook altijd je contactgegevens. Deze gegevens kun je toevoegen via de grijze knop 'Contact Info'. Hier kun je je e-mailadres, telefoonnummer, adres, twitteraccount en website toevoegen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een persoonlijke URL te maken. Klik daarvoor op het tandwiel-symbool naast de URL onder jouw visitekaartje. Je komt dan op een nieuwe pagina, waar je jouw URL kunt aanpassen.

Elevator pitch

Vervolgens heb je de gelegenheid om jezelf voor te stellen middels een samenvatting. Dit is een los onderdeel dat je kunt selecteren en op je profiel kunt slepen. Zet de samenvatting helemaal bovenaan onder je visitekaartje. Zie de samenvatting als een elevator pitch over jezelf waarmee je de bezoeker van jouw profiel kunt boeien. Hoe schrijf je een goede pitch?

  • Een pitch is altijd kort en bondig. Schrijf dus geen epistel en kom snel to the point. Wat zijn jouw specialismen en kwaliteiten? Wat vind je leuk om te doen en waar ben je goed in?
  • Schrijf de pitch vanuit de ik-vorm, je stelt jezelf immers voor;
  • Heb je een persoonlijke website? Voeg deze dan als media toe aan je samenvatting;
  • Verwerk relevante trefwoorden in jouw samenvatting. Deze trefwoorden worden namelijk geïndexeerd en kunnen jouw vindbaarheid verhogen. Denk dus goed na over de woorden waarop jij gevonden wilt worden. Wil jij na je studie Communicatie verder als Marketing professional? Verwerk dan verwante zoektermen in jouw pitch.