Een telefonisch sollicitatiegesprek is qua inhoud niet anders dan eentje in het echt. Bereid je daarom sowieso voor op de volgende vragen:
Waarom spreekt deze functie jou aan?
“Lekker uurloon en dicht bij huis” is niet wat een recruiter wil horen. Wat vind jij nou in deze functie of organisatie, wat je niet ergens anders vindt? Heb jij bijvoorbeeld dezelfde normen en waarden of wil jij ook graag mensen op een bepaalde manier helpen? Het is mooi zijn als je een overeenkomst kunt vinden tussen jou en het bedrijf.
Wat zijn jouw sterke en zwakke punten?
“Goed in basketbal, maar geen kei in koken” is natuurlijk niet zo relevant voor je toekomstige werkgever. Laat zien dat je kwaliteiten hebt die ze zoeken. Staat er bijvoorbeeld in de vacaturetekst dat je klantvriendelijk moet zijn? Geef dan een voorbeeld waarin duidelijk wordt dat jij zo bent. Ga daarnaast op zoek naar het goede in het niet-zo-goede en laat zien dat je ook op jezelf kunt reflecteren. Geef een positieve draai aan een negatieve eigenschap. Het gaat erom dat je een brug creëert van waar je nu bent naar waar je zou willen zijn, én waar je werkgever om vraagt.