Naam: Tom de Leeuw
Leeftijd: Bachelor Economie & Bedrijfskunde
Bijbaan: Klantenservice Medewerker bij Crédit Agricole Consumer Finance (CACF), doorgegroeid naar de afdeling kredietcontrole
Je kamerhuur, een tropische vakantie, een biertje in het café, je smartphone en/of abonnement; en dan hebben we het nog niet eens over je studiekosten. We weten het allemaal: het studentenleven is duur. En dus heb je een bijbaan nodig. Maar wat voor een?
Naam: Tom de Leeuw
Leeftijd: Bachelor Economie & Bedrijfskunde
Bijbaan: Klantenservice Medewerker bij Crédit Agricole Consumer Finance (CACF), doorgegroeid naar de afdeling kredietcontrole
Vandaag spreken we met de 21-jarige Tom de Leeuw. Hij werkt op de afdeling kredietcontrole bij CACF. Tom vertelt jou alles over zijn functie. Hoe is CACF als werkgever, wat houdt kredietcontrole in en hoe zit het met de vrijmibo?
“Ik kwam net uit een periode waarin ik vanwege een blessure aan mijn been niet meer kon werken in de horeca. Ik zocht niet alleen zittend werk, maar ook werk dat paste bij mijn studie. Zo kwam ik uit bij CACF. Dit is een bedrijf dat mooi op mijn cv staat en tegelijkertijd een nieuwe uitdaging vormde. Ik wil altijd een stapje hoger komen, binnen CACF heb ik dat snel gedaan. Ik begon als Klantenservice Medewerker, en binnen enkele maanden mocht ik aan de slag op de afdeling kredietcontrole.”
“In het begin lastig, want je begint weer helemaal opnieuw. Ik was goed ingewerkt bij de afdeling klantenservice en wist veel over mijn werkzaamheden. Collega’s kwamen zelfs naar mij toe om dingen te vragen. Bij mijn nieuwe functie ging ik van iemand die veel wist, naar iemand die compleet niets wist. Daar liep ik in het begin echt tegenaan. Gelukkig kwam ik door hard werk weer in een flow terecht en voelde ik mij al vrij vlot weer van meerwaarde.”
“Kortgezegd bepaal je de kredietwaardigheid van particulieren. Via een tussenpersoon vragen mensen een lening aan, bijvoorbeeld voor het verbouwen van hun huis of voor een auto. Wij krijgen dan allemaal stukken om te controleren, zoals het legitimatiebewijs, bankbescheiden en inkomensgegevens. Aan de hand daarvan stel ik een risicoprofiel op en bereken ik wat het maximale bedrag is om te lenen. Na een tweede controle koppel ik mijn bevindingen terug aan een tussenpersoon.”
“Er is één skill die je echt moet hebben: overkoepelend nadenken. Daar bedoel ik mee dat je niet als een kip zonder kop door het dossier gaat en alles klakkeloos overneemt. Als ik zie dat iemand alimentatie krijgt, dan is hij of zij gescheiden. Mijn volgende actie is dan het opvragen van het scheidingsconvenant. Je moet dus verbanden leggen en geconcentreerd werken. Het is een serieuze baan: de avond ervoor zuipen en dan ’s ochtends weer aan het werk gaan is een slecht idee.”
“Je verdient goed, hebt veel flexibiliteit en genoeg vakantieverlof. Ik mag absoluut niet klagen. Ook op kantoor is alles uitstekend geregeld. Er is een PlayStation, pingpongtafel, tafelvoetbal en een kantine met lekker eten. Op zaterdag kopen de supervisors vaak lunch voor je. Er zijn ook leuke plantjes op de gang. Niet dat ik van die tierelantijntjes houd, maar het ziet er gewoon fantastisch goed uit. Alles is hartstikke nieuw.”
"Elke vrijdag- en zaterdagmiddag komt er rond half 5 een supervisor langs met een dienblad met chips en drankjes. Daarnaast presenteert de directie regelmatig de jaarcijfers. We staan dan met z’n allen op de gang met een drankje erbij. Ook zijn er beloningen als we bepaalde goals halen, we gaan dan bijvoorbeeld met z’n allen borrelen.”
“Vanaf het begin hing er een heel positieve sfeer. Iedereen wil er gezamenlijk iets moois van maken. Ik vind mijn fulltime collega’s ontzettend begripvol. Er zijn zo’n 40 studenten die elke keer met dezelfde vragen komen. Ik zou er gek van worden, maar zij luisteren met engelengeduld naar je. Met de SUSA-studenten of werknemers van CACF gaan we ook weleens buiten werk een drankje doen. Ik zei laatst toevallig nog tegen een collega dat ik het absoluut geen straf vindt om hier te zijn.”