Wonen in een studentenhuis

8 april 2024 Leestijd: 4 minuten

Een studentenhuis: jouw veilige thuisbasis om dagelijks uit te brakken en een groot deel van jouw studententijd door te brengen. Want niet alleen maak je hier vrienden voor het leven, maar je leert er koken, je kleren wassen en alle facetten van het “grote mensen leven”. Het grootste verschil met bij jou ouders wonen? Simpel! Want of je nou wil studeren, feesten, borrelen of simpelweg chillen: het kan allemaal in jouw studentenosso. Maar op een plek waar alles kan én mag, wordt het al gauw een enorme chaos. Dus, hoe zorg je er nou voor dat jouw studentenhuis jouw ‘home sweet home’ blijft zonder de nodige drama? Lees hier hoe jij jouw huiszaken fikst! 

SUSA Fotografie 01901 (1)

Orde in de chaos

Wonen in een studentenhuis vraagt om een zekere mate van organisatie. Want of je nou met 2 of met 18 huisgenoten woont: iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid. Van verschillende studie- en sociale roosters tot andere ideeën over wat ‘schoon’ nou precies inhoudt, jouw huisgenoten hebben allemaal hun eigen, rare gewoontes. Dit wordt duidelijk wanneer je een huisgenoot pasta ziet maken in een waterkoker, een ander een ei in de magnetron probeert te koken, en nog een ander afwasmiddel in de wasmachine giet. Toch woon je met dit zooitje ongeregeld onder een dak, en als je het gezellig wilt houden, zijn communicatie én compromissen dan ook zeker een must. Plan bijvoorbeeld een keer per maand een huisvergadering waarin jullie bespreken wat er allemaal gefikst moet worden en vooral hoe dat gaat gebeuren. Maak daarnaast bijvoorbeeld een groepsapp aan waarin alles met betrekking tot huiszaken wordt besproken naast jullie al bestaande super amazing-huisapp. Zo is het duidelijk wanneer er naast alle mega interessante roddels een keer iets serieus moet worden besproken en is iedereen meteen scherp. Beter, toch? 

Huistaken: wie doet wat?

Als student, groeit het geld je waarschijnlijk niet op de rug. Zeg dan ook maar gedag tegen die super chille schoonmaakster van je ouders (of je moeder!), want jullie zullen helaas écht zelf jullie handen uit de mouwen moeten steken om het huis schoon te houden. En laat het spreekwoord ‘vele handen maken licht werk' hierbij perfect van toepassing zijn! Want als je alle taken verdeelt over al jouw roomies zal niemand al te lang bezig zijn met z'n huistaak en is het huis binnen no-time clean. Van de geru stofzuigen tot het weggooien van het afval, tot de badkamer weer laten blinken: al deze taakjes kun je kwijt in een schoonmaakrooster. Tips nodig bij het maken van een schoonmaakrooster?  

  • Maak het schoonmaakrooster in Google Sheets, zodat iedereen er altijd bij kan en de lijst niet zomaar is verdwenen door de kaboutertjes (if you know what we mean 😉). 
  • Rouleer de taken om te voorkomen dat Erik weer boos is dat Fatima een “zo veel chillere huistaak heeft dan hij”. Zo voorkom je onnodige gezeik in huis en blijft het gezellig! 
  • Stel één beurten-bitch aan die na iedereens huistaak even checkt of alles wel goed is gedaan. Zo voorkom je dat mensen hun huistaak prammen en het huis alsnog een zwijnenstal is! 

Inspiratie nodig bij het maken van een schoonmaakrooster? We got you: 

240315 Schoonmaakrooster

De boete hierarchie

Na de epische strijd tegen vieze keukens, schimmel in de badkamer en stinkende vuilniszakken hangt eindelijk jullie schoonmaakrooster trots op elke deur. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen zich hieraan houdt? Het is namelijk makkelijk om afspraken te maken, maar een heel ander verhaal om ze af te dwingen. De truc? Slimme boeteregels instellen. Gebruik de volgende drie slimme methodes om ervoor te zorgen dat je schoonmaakrooster niet slechts decor wordt! 

  • De directe aanpak: Niet schoongemaakt? Dat wordt direct aftikken! Zet een vast bedrag op iedere gemiste taak. Tip: maak het bedrag pittig genoeg. Je wilt niet dat huisgenoten liever betalen dan de spons te pakken. 
  • Sneeuwbaleffect-methode: Elke dag dat je de boel laat versloffen, tik je meer af. Het bedrag groeit per gemiste dag. Zo wordt het negeren van je taken een dure grap
  • Dagelijkse dosis methode: elke dag dat je de taak niet uitvoert, betaal je een vast bedrag.

Zorg er wel voor dat de beurten bitch elke week alles goed bijhoudt. Zo blijven de straffen eerlijk en gaan huisgenoten niet moeilijk doen als ze een boete krijgen.

Nagel principe

Leuk die huistaken, maar als er maar één dag per week wordt schoongemaakt, kan er gedurende de week behoorlijk wat rommel ontstaan. Denk aan borden in de gootsteen of bekers in de woonkamer. Daarom hanteren veel studentenhuizen het 'Nagel-principe'. Hoe het werkt? Spot je rommel op een gemeenschappelijke plek in huis, maak er dan een foto van en deel deze in de Nagel-WhatsAppgroep. De verantwoordelijke huisgenoot van de gemaakte rommel moet dan in de app bekennen dat het zijn of haar rotzooi is. Na een bepaald aantal 'nagels' volgt er een boete. Dit systeem loopt niet per week, maar geldt continu. Is het huis niet schoon genoeg ondanks de wekelijkse schoonmaaktaken? Overweeg dan het Nagel-systeem. Wie weet wordt jullie studentenhuis wel blinkend schoon! 

Boetes? Mij niet bellen!

Helaas zijn schoonmaaktaken niet het enige dat hoort bij zelfstandig worden. Want ook belangrijke huiszaken zoals gas, water en licht zullen gefikst moeten worden. Voor sommige gelukhebbers wordt dit door hun huisbaas geregeld, maar in de meeste gevallen zul je hier toch zelf achteraan moeten gaan. Zorg ervoor dat jullie deze rekeningen op tijd betalen om te voorkomen dat je ineens onder een koude douche staat of dat je moet dineren bij kaarslicht (en dan niet op de romantische manier). Het simpelst is om hiervoor een huisrekening te openen, waar iedereen maandelijks een afgesproken bedrag naar overmaakt. Stel bijvoorbeeld een fiscus aan die elke maand de rekeningen betaalt en een overzichtje maakt van de kosten en inkomsten, zodat jullie een goed overzicht hebben van hoeveel geld er nodig is om de huiszaken te fiksen.  

 

Naast deze gas, water en licht-zaken, is er uiteraard meer waar je op moet letten! Zo zijn er verschillende belastingen die betaald moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan afvalstoffenheffing of rioolheffing. Zoek dit dus goed uit, want niemand zit te wachten op een deurwaarder die opeens op de deur staat te bonken. Daarnaast is het belangrijk om te denken aan het nemen bepaalde verzekeringen, zoals een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering. Want met dat dure studentenleven zijn onvoorziene kopzorgen en kosten zeker niet welkom. En hebben jullie al gedacht aan internet en televisie? Wellicht het delen van een Netflix-abonnement met z'n allen? Ook dit zijn kosten die maandelijks van de huisrekening betaald kunnen worden!  

 

Kost die huisrekening toch meer dan je had verwacht en kan jij wel wat extra knaken gebruiken? Check dan snel onze vacatures en ga aan de slag bij een van onze opdrachtgevers zodat jij jouw huisrekening gemakkelijk kunt aftikken!